SZABÁLYZAT

XIII-as szabályok – kivonatos magyarázat

  1. A mérkőzés 80 percig (2 × 40) tart, közte 10 perc szünet van.
  2. 20m vonal, innen van 20 option, (vagy drop, vagy tap&go, vagy rúgás) 20m rúgás
  3. A csapatokból 13-13 játékos van egyszerre a pályán és még 4 cserejátékos nevezésére van lehetőség. Összesen 12 alkalommal lehet cserélni. Tolongás 6 fős, 3-2-1, lehet tolni, de nem kell középre gurítani a labdát.
  4. Ha egy játékost megfogtak, annak azonnal fel kell állnia, s a labdát hátra kell görgetnie a lábai között. Támadásban nem segíthet más a labdásnak, ha bárki hozzáér a támadóhoz a saját csapatából az azonnal „fogottnak” minősül, a bíró „held”–del utasít.
  5. Egy játékos akkor számít fogottnak, ha vagy négy végtagja földet ér, vagy a labdát vivő karja/könyöke leér, vagy állásban fogás után megáll az előre haladása, ekkor a bíró bekiáltja, hogy a játékos „fogott” „fogás” „held” ekkor a védőknek el kell hagyniuk a les zónát (10m) aztán utasítja a fogót/fogókat „move” kiáltással, hogy hagyják felkelni a fogott játékost, hogy el tudja végezni a restartot.
  6. A támadó csapatnak 6 lehetősége van elérni a célterületet.
  7. Ha a labdát a célterületre bejuttatja a támadó csapat és ott leteszi a földre, 4 pontot kap.
  8. A sikeres kapura rúgásért 2 pont jár, legyen ez cél utáni jutalomrúgás vagy büntetőrúgás. Drop rúgásért 1 pont jár.
  9. Amikor a csapat elhasználja a 6 támadási lehetőségét, át kell adniuk a labdát az ellenfélnek. Hogy ezt elkerüljék, általában elrúgják a labdát 5 után, ezzel területet nyernek, vagy a célszerzés a szándék.
  10. Fogás után a védekező csapatból csak 2 játékos tartózkodhat a 10 méteres sávban, a többieknek hátra kell húzódniuk. Marker-ben a védőknek egymás mögött kell elhelyezkedni, nem érhetnek egymáshoz, miután az újra indítást végző játékos sarka vonalát elhagyja a labda, akkor lehet kilépni oldalra és védekezni a támadókkal szemben.
  11. Ha oldalt kimegy a labda, a vétlen csapat indul a labdával, ugyanúgy, mintha büntető indulás lenne. (tap&go)
  12. Ha a labda hátul megy ki, drop rúgás következik, az alapvonalról vagy a 20 méteres vonalról, attól függően, hogy ki juttatta a labdát a célterületre.
  13. A veszélyes fogás, ütés, gáncsolás azonnal piros lapot érdemel, azaz végleges kiállítást. Az időhúzás, az ellenfél akadályozása sárga lapot ér, ami 10 perces kiállítást jelent.

A KILENCES (9’S) LIGARÖGBI SZABÁLYAI

  1. A mérkőzések játékideje 18 perc, ami két 9 perces félidőből áll, közte egy 3 percnél nem hosszabb félidővel.
  2. A csapatok 15 játékosból állnak, akik közül egyszerre 9 tartózkodhat a pályán. A mérkőzés alatt korlátlanul lehet cserélni a nevezett 6 cserejátékos közül. A lecserélt játékosnak érintenie kell az oldalvonalat, mielőtt a helyére érkező játékos a pályára lép. A becserélt játékos nem léphet a pályára leshelyzetbe. A lecserélt játékos a mérkőzés során cserejátékosnak minősül, így később is pályára léphet.
  3. A tolongást egy csapatból 5 játékos alkotja.
  4. Minden kapurarúgás droprúgással történik.
  5. Pontszerzést követően a labda „tap-and-go”-val, azaz kézből megrúgva hozható játékba a félpályáról.
  6. Célszerzést követően a játékvezető és mindkét csapat elfoglalja kezdő helyét a pályán, és a kapu mögött egy partjelző ellenőrzi a jutalomrúgást, majd dönt annak érvényességéről. A partjelző döntése végleges, és ezt követően a rúgó játékosnak vissza kell térnie a kezdő helyére, a játékot pedig meg kell kezdeni.
  7. Ha a kapurarúgás – jutalomrúgás vagy büntetőrúgás – előtt csere történt, a pályára lépő cserejátékos nem végezheti el a rúgást.
  8. Az ideiglenes kiállítás (sin-bin) időtartama 3 perc.
  9. Az ideiglenes kiállítások a mérkőzés végével lejárnak.

Az adott tornára vonatkozó szabályoknak az alábbi kiegészítő rendelkezéseket kell tartalmazniuk a torna lebonyolításáról:

  • Játékoskeret létszáma: a tornán résztvevő csapatok nevezett játékosainak maximális létszáma
  • Döntetlen mérkőzések: A győztes csapat meghatározásának módszere abban az esetben, ha a mérkőzés végeztével a pontállás döntetlen.