XIII-as

RÖVID LEÍRÁS:

A rögbi legszélesebb körben elterjedt változata 13 játékossal, 2 x 40 perces játékidőben. Erő és dinamizmus jellemzi a klasszikus XIII-ast.

XIII-as szabályok – kivonatos magyarázat

  1. A mérkőzés 80 percig (2 × 40) tart, közte 10 perc szünet van.
  2. 20m vonal, innen van 20 option, (vagy drop, vagy tap&go, vagy rúgás) 20m rúgás
  3. A csapatokból 13-13 játékos van egyszerre a pályán és még 4 cserejátékos nevezésére van lehetőség. Összesen 12 alkalommal lehet cserélni. Tolongás 6 fős, 3-2-1, lehet tolni, de nem kell középre gurítani a labdát.
  4. Ha egy játékost megfogtak, annak azonnal fel kell állnia, s a labdát hátra kell görgetnie a lábai között. Támadásban nem segíthet más a labdásnak, ha bárki hozzáér a támadóhoz a saját csapatából az azonnal „fogottnak” minősül, a bíró „held”–del utasít.
  5. Egy játékos akkor számít fogottnak, ha vagy négy végtagja földet ér, vagy a labdát vivő karja/könyöke leér, vagy állásban fogás után megáll az előre haladása, ekkor a bíró bekiáltja, hogy a játékos „fogott” „fogás” „held” ekkor a védőknek el kell hagyniuk a les zónát (10m) aztán utasítja a fogót/fogókat „move” kiáltással, hogy hagyják felkelni a fogott játékost, hogy el tudja végezni a restartot.
  6. A támadó csapatnak 6 lehetősége van elérni a célterületet.
  7. Ha a labdát a célterületre bejuttatja a támadó csapat és ott leteszi a földre, 4 pontot kap.
  8. A sikeres kapura rúgásért 2 pont jár, legyen ez cél utáni jutalomrúgás vagy büntetőrúgás. Drop rúgásért 1 pont jár.
  9. Amikor a csapat elhasználja a 6 támadási lehetőségét, át kell adniuk a labdát az ellenfélnek. Hogy ezt elkerüljék, általában elrúgják a labdát 5 után, ezzel területet nyernek, vagy a célszerzés a szándék.
  10. Fogás után a védekező csapatból csak 2 játékos tartózkodhat a 10 méteres sávban, a többieknek hátra kell húzódniuk. Marker-ben a védőknek egymás mögött kell elhelyezkedni, nem érhetnek egymáshoz, miután az újra indítást végző játékos sarka vonalát elhagyja a labda, akkor lehet kilépni oldalra és védekezni a támadókkal szemben.
  11. Ha oldalt kimegy a labda, a vétlen csapat indul a labdával, ugyanúgy, mintha büntető indulás lenne. (tap&go)
  12. Ha a labda hátul megy ki, drop rúgás következik, az alapvonalról vagy a 20 méteres vonalról, attól függően, hogy ki juttatta a labdát a célterületre.
  13. A veszélyes fogás, ütés, gáncsolás azonnal piros lapot érdemel, azaz végleges kiállítást. Az időhúzás, az ellenfél akadályozása sárga lapot ér, ami 10 perces kiállítást jelent.